Thursday, January 14, 2010

Peluang untuk Bumiputera Dalam Bidang Perniagaan.

Salam semua,

Kali ni saya nak ceritakan kenapa saya GILE nak ceburi bidang perniagaan. Sebelum ni setiap kali borak pasal orang kaya yang menjalankan perniagaan ramai kawan-kawan saya termasuklah saya juga mengatakan yang orang kaya tu ahli UMNO, memanglah boleh jadi kaya. Orang lain takat masuk MLM bolehlah nak kaya kalau bukan ahli UMNO. Untuk makluman, saya BUKAN ahli UMNO.

Benarkah hakikatnya begitu? Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya, tanggapan itu tidak benar sama sekali. Pertamanya, berdasarkan kursus asas perniagaan MARA yang saya ikuti, takde ditanya pun saya ni ahli UMNO ke tidak. Semua Bumiputera boleh menyertainya.

Selain itu, masa saya buat skim pinjaman mikro Agrobank sebanyak RM20k juga tidak ditanya adakah saya ahli UMNO. Semua berpeluang untuk memohon dan memperolehi pinjaman jika semua syarat diikuti.

Perlu diingat bahawa orang paling kaya di Malaysia ni bukan Bumiputera, oleh itu adalah wajar jika dikatakan semua lapisan rakyat boleh mencari kekayaan sebanyak mana yang kita mahu. Hanya usaha kita sahaja yang akan menentukan sama ada kita ni boleh bertahan atau tidak di dalam bidang perniagaan ini.

Peluang bumiputera terbuka lebih luas dengan adanya MARA. Pelbagai kemudahan disediakan oleh pihak MARA cuma kita sahajalah perlu rajin untuk mengetahui apakah bantuan dan kemudahan yang ditawarkan. Saya membuat post ni bukan kerana apa, cuma ingin berkongsi rasa hati saya sahaja. Bagi yang telah selesa dan hidup bahagia dengan berkerja di Jabatan Kerajaan atau Swasta teruskanlah tugas anda. Cuma bagi mereka yang berasakan jiwa mereka lebih ke arah bekerja atau berniaga sendiri, peluang terbuka luas untuk anda berusaha.

Semoga kita tidak terus mencari alasan untuk tidak berusaha atau terus-terusan menyalahkan kerajaan kerana kita hidup susah. Tapi aku tetap berpendapat bahawa masih banyak yang boleh kerajaan boleh lakukan untuk golongan susah. Pusat zakat pun seharusnya memainkan peranan dengan lebih berkesan. Adakanlah pertandingan pusat zakat negeri mana yang mempunyai jumlah penduduk Islam termiskin paling sedikit. Bagi yang kalah jangan pula diberi penyapu, sebaliknya saranankan supaya mencontohi pusat zakat negeri yang paling berjaya membasmi kemiskinan umat Islam di negeri mereka.

Pasal mencari kekayaan, mungkin ada yang bertanya nak kaya banyak mana??? Bukan boleh bawak mati pun!!! Adakah anda pernah mendengar Jihad Bisnes??? Jihad dengan menggunakan harta benda ke jalan Allah??? Jika tak pernah dengar cubalah mencari di google. Itulah yang saya sedang usahakan. Nak jadik pengebom berani mati tu bukan saya rasanya. Nak membina rumah untuk anak yatim dan ibu tunggal yang berada dalam kesusahan belum mampu saya lakukan. Insya Allah, semoga suatu hari nanti Allah akan makbulkan permintaan saya.

Mohon saya, doakanlah kejayaan hamba Allah ni agar berjaya dalam bidang perniagaan ini.

1 comments:

Susan bowman said...

BERITA BAIK! BERITA BAIK!
Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Ibu saya SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]
Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.
Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com